Friday 1 March 2013

SIAPA DALANG DI SEBALIK PENCEROBOHAN DI LAHAD DATU??








                                           ini ke dalangnya?


TAK semena-mena, Barisan Nasional Pembebasan Moro (MNLF) mengeluarkan ancaman untuk menghantar pasukan tenteranya ke Lahad Datu, sekiranya pasukan keselamatan Malaysia menyerbu kumpulan yang mendakwa Tentera Kesultanan Sulu yang menceroboh sebuah kawasan kampung di Sabah 3 minggu lepas.

Bagi yang rapat dengan perkembangan politik semasa, pasti sedar bahawa nama Anwar memang sudah mula dikaitkan sebaik berita pencerobohan kumpulan bersenjata ini meletus.  Kebetulan atau apa, hari mereka masuk ke Lahad Datu adalah hari sama Anwar dianugerahkan dengan gelaan ‘Huguan Siou’ oleh PKR Ranau.

Tapi selain dari itu, sukar nak mengaitkan Anwar dengan insiden tersebut.  Maklum sajalah Anwar, video terang-terang muka dia sedang berzina pun dia tak mengaku lagi.

Bagaimanapun, setelah MNLF yang dipimpin Nur Misuari mengeluarkan ancaman di atas, bukti penglibatan Anwar dalam insiden pencerobohan ini semakin jelas.  Apatah lagi disebutkan Anwar ada berjumpa dengan Misuari  lebih kurang 4 bulan lepas.  Selain dari itu, Anwar menghantar beberapa utusan, dipercayai untuk merancang apa yang kita lihat hari ini berlaku di Lahad Datu.

Seolah-olah terasa sendiri, Anwar beberapa hari lepas tampil dengan kenyataan akhbar menafikan penglibatannya dalam insiden tersebut seperti yang dinyatakan oleh beberapa media antarabangsa dan Filipina seperti Reuters dan Manila Time.

Macam biasa, Anwar tuduh UMNO pulak yang jadi dalang.  Eh, dia punya taik, UMNO pulak yang kena tuduh?  Bebal!!

Setelah kita tahu perkara ini (penglibatan Anwar), penulis ingin mencadangkan kepada kerajaan supaya tidak ikut dengan kehendak Anwar yang mahukan pertumpahan darah berlaku.  Teruskan dengan kepungan sehingga puak-puak dalam kampung itu kelaparan dan kebuluran.

Kalau dapat tahu sumber makanan apa yang mereka dapat untuk bertahan, racunkan saja tumbuhan tersebut, biar pengsan, sakit perut  dan sebagainya.  Nanti dia keluar sendirilah tu.

Berbanding kalau pasukan tentera serang, nanti akan jadi isu politik dan kemanusian yang hebat kerana kelompok ini macam Anwar juga, cakap degar-degar nak bertahanlah, berjuang sampai matilah dan sebagainya, tapi dok hantar orang tua, wanita dan kanak-kanak, selain senjata yang ketinggalan zaman dan uzur.





No comments:

Post a Comment